Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.  

Ergonomia

 

Jak dobrać właściwe krzesło do biurka?


KROK 1.
Zastanów się, ile czasu spędzasz w ciągu dnia siedząc i wtedy wybierz właściwy typ krzesła
zgodnie z następującymi zasadami:


czas pracy do 2 godzin:
wybierz krzesło z obrotową podstawą, regulowaną wysokością siedziska oraz stabilnym podparciem lędźwiowej części kręgosłupa. W tym przypadku wszystkie mechanizmy są odpowiednie dla wymienionych potrzeb.


czas pracy do 4 godzin:
wybierz krzesło w funkcjami jak wyżej plus:
→ odchylane oparcie
→ regulowana wysokość oparcia
→ regulowana głębokość siedziska
→ regulowana siła oporu oparcia


Ponadto upewnij się, że oparcie krzesła sięga przynajmniej
wysokości łopatek.


czas pracy powyżej 4 godzin
wybierz krzesło z najbogatszym zakresem rozwiązań ergonomicznych, krzesło, które umożliwia siedzenie dynamiczne w ciągu całego czasu pracy dzięki następującym funkcjom:


→ synchroniczny ruch oparcia i siedziska
→ stały kontakt i ciągłe wsparcie pleców użytkownika niezależnie od jego obecnej pozycji
→ łatwe odchylanie się oraz komfortowa i ergonomiczna pozycja ciała
→ regulacja siły oporu oparcia i siedziska
→ funkcja Anti-Shock – ochrona przed uderzeniem oparcia w plecy po zwolnieniu blokady


Ponadto, krzesło powinno być wyposażone w wysokie oparcie umożliwiające całkowite wsparcie pleców użytkownika,wyprofilowane wsparcie części lędźwiowej i regulowaną wysokość podłokietników. W tym przypadku rekomendujemy również zagłówek.

 

KROK 2.
Dobierz krzesło dopasowane do typu budowy ciała
Osoba o masywnej sylwetce i pokaźnym wzroście potrzebuje krzesła z obszernym siedziskiem
i wysokim oparciem. Krzesła z małymi siedziskami, niskimi oparciami i wąskim odstępem pomiędzy podłokietnikami są wskazane dla szczupłych i niższych osób.


KROK 3.
Ustaw krzesło we właściwy sposób:
Idealne oparcie powinno wspierać plecy przynajmniej do wysokości łopatek, jego wypukła część na wysokości lędźwi powinna zapewnić wparcie lędźwiowej części kręgosłupa.


Funkcja up&down znajduje się w niektórych krzesłach, umożliwia regulację wysokości oparcia i wysokości wsparcia lędźwi w wyjątkowo łatwy sposób, bez konieczności wstawania z krzesła.


Kąt odchylenia oparcia  powinien być dostosowany do aktualnie wykonywanej pracy. W każdej pozycji oparcie powinno wspierać odcinek lędźwiowy.


Dynamiczne oparcie  zapewnia stabilne wsparcie kręgosłupa podczas ruchu w pozycji siedzącej. Jest niezbędne przy wielogodzinnej pracy. Pozwala na utrzymanie właściwej postawy ciała podczas pracy, relaksu jak i samego „bujania się”.


Wsparcie ramion na podłokietnikach – redukuje obciążenie kręgosłupa i ramion. Podłokietniki wraz z regulacją wysokości zapewniają utrzymanie kąta 90° pomiędzy barkiem a przedramieniem.


Regulacja podłokietników pozwala na dopasowanie ich wysokości do wzrostu użytkownika, horyzontalne
przesuwane nakładki (przód – tył) pozwalają dopasować odległość podłokietników od biurka będącego wsparciem dla przedramion użytkownika podczas pracy.


Dogodna wysokość siedziska – wysokość siedziska powinna pozwalać na stabilne położenie stóp na podłodze przy równoległym ułożeniu ud w stosunku do podłogi. Wraz z optymalną regulacją wysokości siedziska pomiędzy udem a podudziem powinien być zachowany kąt prosty (90°).


Optymalna głębokość siedziska – gwarantuje wsparcie od 2/3 do 3/4 długości ud. Pomiędzy przednią krawędzią siedziska i częścią podkolanową powinna być zachowana 2cm odległość, która chroni przed zmęczeniem i bólem nóg. Dodatkowa opcja regulowanej głębokości siedziska pozwala na dopasowanie go do potrzeb prawie wszystkich potencjalnych użytkowników.